-->
Searching...
Thursday, February 23, 2006
1:25 PM

The 80,s babies

Somebody post this over the ‘Friendster; bulletin board (reminded me of the good old days..no assignment to worry about, finding jobs, paying rent etc....huh how I miss those days)….I really respect whoever wrote this ‘nostalgic memory’...kekekeke

Tanda-tanda anda bayi tahun 80-an:

kita membesar dgn menonton G-Force,He-man, Transformers, Thundercats, Silver Hawk, Woody Woodpecker, Chipmunks and Mickey Mouse..Not to forget Ninja Turtles,Mask,Smurfs
dan Voltron.

*antara kartun2 yg disebut tu aku paling ingat Smurf, (kartun dgn rumah cendawan ‘colour’ biru...terasa rindu lak kat ‘papa smurf’) Ninja turtle, Transformer (time nie adik aku merengek-rengek suruh dibelikan sebijik robot Transformer nie..sampai sekarang ader lg robot tu kat rumah..elok lak tu)..Zaman dulu maner ader Astro segala..TV pun ader satu, dua ngan tiga. Kartun paling tahan zaman (ader ker perkataan nie?) Doraemon..drpd aku kecik sampai masuk universiti..still ader lagi.

berus gigi time waktu rehat kat skolah rendah?..hmm,mesti pegang cawan warna- warni kan..mencangkung kat tepi parit dgn classmates semua kat seblah.

*Time nie mesti ader misi ajar cara nak berus gigi dengan betul, bawak gigi besar ngan berus besar...gerun aku tengok berus tu..loya pun ader..kuning jer ‘color’.

ingat tak,misi kat skolah masuk kelas dgn list dentist appointment..pastu dgr bunyi gigi member kite kene gerudi kat bilik sebelah..ada gigi yang berlubang,kene laa tampal.

*bilik kesihatan sekolah aku bukan kat sebelah kelas jd aku tak dengar ler orang kena gerudi gigi nie...pengalaman aku sekali jer pernah kena ‘scalling’ tu pun dah sekolah menengah..’terror’ tak aku jaga gigi..tak pernah kena simen langsung...hahaha

ni sure korang ingt..program minum susu di skolah..nak galakkan budak2 time tuh minum susu..sekotak 30 sen jek beb

*maner pegi program nie hahh? Bebudak sekarang dah tak yah minum susu ker...serius program ni bagus sebenarnya, terutama untuk budak2 luar bandar yg tak berapa mampu nak minum Dutch Lady hari-hari.

cikgu2 kalau nak denda,mesti guna pembaris panjang warna kuning tu..pukul tapak tangan..kan?

*pernah kena..sbb.....sbb aku malas nak tulis karangan, tp bukan aku sorang jer..ramai lagi rupanyer yg jenis pemalas cam aku..kuikuikui

semangkuk mi sup ke,mihun sup ke,30 sen jek kat kantin.
*dulu pegi sekolah RM1 boleh tahan seminggu...sekarang adik2 aku bawak beringgit-ringgit setiap hari.... tu pun tak cukup lagi. Inflasi!

time skolah menengah, korang sure beli kasut skolah Bata BM Turbo atau Pallas Jazz..ada yang suka kasut high-cut yang buatan china tu..ada yang suka stoking tebal laaa

*Tak ingat pulak pesen kasut aper yg aku pakai...yg ingat masa sekolah menengah geng2 aku gemar sungguh main pijak-pijak kasut (mentang-mentang ler mmg jenis malas nak basuh.)..diorang tolong tambah hitamkan lagi..nasib baik ler pengawas pun tumpang sekaki..tak penah kena denda. Satu lagi, sorokkan kasut dlm peti pili bomba atau kat mana-mana tempat yg diraong suka time pergi bilik media...terkapai-kapai orang lain nak cari (kan..Aznee!)

internet?email?mendalah ape tu?
CD?ape tu? kaset tape penah laa dgr..tiket wayang pun 5 inggit je.

*Huh ini ler peningkatan teknologi yg paling ketara, computer ngan adik beradik dier segala...kalau tanya ‘thumbdrive’ time tu mesti ader kot yg ingat gila –data macam-macam simpan dlm benda sekecik ibu jari

kite pegi kedai runcit, beli Chickerdis,Mamee, Kum Kum, UFO, O-Ya, Ding Dang chocolate balls yang ada mainan kat dlm die, 'telur' keras warna warni, 'rokok' chewing gum, KIKI Bubble Gum.

*Mat Sentul amat glamor masa nie..asyik suara dier jer keluar iklan benda2 rapu kat TV

tak dilupakan, 'Ti Kam'..bile dah abih exam, main Monopoly la, Donkey la, Happy Family laa dlm class.

tapi bunyi loceng laa yang paling best skali..boleh beli aiskrim ngan apek kat luar skola
tuh.lagi satu loceng masa nak pegi rehat..tinggal kan keje skolah,jom kita pegi makan..budak2 yg dpt Rancangan Makanan Tambahan (RMT) mesti kluar awal.
* ehh maner boleh ‘headmaster’ marah giler kat student yg keluar kawasan sekolah masa rehat...tak leh keluar

lagi satu yang seronok mase time Pendidikan Jasmani, PJ. main bola laa,rounders laa permainan kegemaran, main guli, batu seremban, penutup botol, batang aiskrim, 'Pepsi Cola one-two-three', 'Police & Sentry', kejar2 duduk

*Aper nama mainan yang kita kena jadik statik tu?..cikgu aku suka main ‘game’ nie

kita hilangkan dahaga dgn aiskrim 10 sen. yang tube aiskrim, ada byk2 color tu. kalau nak
makan, kene patahkan kat tengah2 die!

lipat kertas kecik2, pastuh buat lastik. hmm..ni pun kita main dulu ni,baling2 kapur laa.

*Habih kapur kena baling...x per cikgu ader sekotak lagi,nie sekolah rendah,.... sek, men diorang ambik kapur tu untuk cover kasut yg tak dibasuh jadi putih balik...buat membazir ‘parents’ beli kapur kasut jer.

hmm..budak2 kat university skarang, kebanyakannye lahir thn 1987/88..skarang digelar 'remaja'.

*Aku tak habih U lagi..kira remaja gak ler.. .hehehe

bagi diorg, diorg mane penah dgr lagu 'We Are the World, We Are the Children...' dan lagu 'Uptown Girl' yang diorg tau, yg Westlife nyanyi..bkn Billy Joel nyanyi

*Aku pun tak kenal Billy Joey nie....aku kenal Mawi..hahahaha

AIDS wujud sejak diorg lahir.

CD pun wujud time diorg lahir.

Michael Jackson dah putih dah time tu.

Diorg percaya Spiderman dgn Incredible Hulk tu filem2 baru.

Diorg tak bley bayangkan skrin hitam putih utk sebuah komputer.

*teringat lak aku belajar sistem OPAC library kat sinie dulu2..skrin hitam putih..dah tak der dah pun sistem nie...computer pun dah ‘flat screen’.

Diorg tak penah tau pun 'Atari' dgn 'Game & Watch'.

*Sebenarnya aku pun tak pernah dengar benda nie..aper dier? nama rancangan ker?

Diorg tak percaya penah ada TV hitam putih..dan diorg skarang tak reti nak switch on TV kalau xde remote control.

*Hahaha...mesti kalau cerita TV dulu2 ader kotak khas, besar lak tu mcm almari mesti diorang tak percaya..sekarang era TV plasma.

dan diorg tak paham macam mane kite boleh survive dkt universiti tanpa handphone
*Sebenarnya aku pun tak tahu.mcm maner ekk? – ini tanda-tanda yg aku kategori muda belia lagi...mau tercekik saper yg bacer nie..hehehe)

hmm...jom kite check, kite ni dah tua ke:

1. korg paham ape yang korang baca kat atas ni, dan korg sure tersenyum
2. kebanyakan member2 skolah menengah kite dah kawin
3. korg sure pelik bile nengok bdak2 kecik main komputer, selamba je
4. kita geleng kepala bile nengok bdak2 skolah menengah guna handphone
5. kita dah tak byk sembang2 dgn member melalui telefon lagi setiap hari (YM ler brader!)
6. bile jumpe member lame dari semasa ke semasa, seronok bile bersembang pasal cerite2 lame, cerite2 kelakar yang kite alami mase dulu time kecik2,nakal2 dulu (nostalgia ‘the kereks’ gila2 day)

7. last skali, bile dah bace email ni, korang akan terpikir utk forwardkan dkt member2 lame
korg. Sure diorg suke punye laa..hehehe

Yaa, kite pun dah semakin tua!!
Teringat zaman2 dulu kan?

Cheers to the 80s babies!!!

I try not to repeat myself. It's the hardest thing in the world to do -there are only so many notes one human being can master-Prince

0 comments:

 
Back to top!