-->
Searching...
Sunday, December 03, 2006
4:37 PM

Sembang

Semenjak dua menjak ni dah jadi kebiasaan pulak menonton satu rancangan bual bicara di TV1 pada setiap hari Ahad ....hehehe jarang benar aku tengok TV1 sebab ada ASTRO..lagipun TV1 ni selalu dikaitkan sebagai rancangan golongan veteran ...teori ni kawan baik aku masa sekolah utarakan. Kadang-kadang kalau fikirkan macam ada jugak kebenaran, terutama masa berita jam lapan. Kaedah menyampaikan berita mahupun berita tu sendiri ada elemen membosankan. Arwah datuk aku dulu memang minat tengok berita TV1 ..berita TV lain dia tak berkenan. Kalaulah dia tengok berita NTV7 yang laju macam keretapi tu mesti dia tak minat ...silap-silap semput tambah penat.

Berbalik ke cerita asal.. sebab munyabab aku tengok rancangan yang dipanggil 'Sembang' ni sebab setiap hari Ahad adalah .. hari orang lain cuti aku kena kerja jadi sambil-sambil kerja aku jeling-jeling TV di depan tak der lar bosan. Lagipun saluran lain tunjuk citer kartun dengan ultraman ..

Citer ni konsep sembang-menyembang cam dalam WHI tu tapi selalunya kat Wanita Hari Ini tak sempat orang habih citer dengan panjang lebar dan masuk tajuk lain dan iklan . Biasalah citer penuh iklan dan tajaan. Citer RTM jarang benar iklan panjang merapu meraban. Kalau iklan pun.. 'teaser' rancangan akan datang. Aku suka tengok rancangan 'Sembang' ni sebab panel-panel jemputan bukan calang-calang orang. Topik yang dibicarakan .. walaupun kadang-kadang dengan cam remeh temeh jer tapi sebenarnya relevan dalam hidup. Seronok dengar diorang ni bersembang. Kiranya tak der la sembang kosong tak der faedah asyik tanya gosip artis memanjang cam kat ASTRO tu.

Sampai sekarang aku masih tercari-cari..bila agaknya kita nak ada seorang talk show host yang best macam Oprah Winfrey tu. Topik -topik yang diutarakan dengan cara dia mengendalikan rancangan tu memang luar biasa. Memang patut pun dia tersenarai dalam senarai orang berpengaruh dunia. ASTRO Ria ada satu rancangan yang cuba tiru konsep Oprah .. kalau tak salah rancangan Anita yang dihoskan oleh Anita Sarawak .. 'credit title' rancangan ni pun tiru Oprah nyer konsep...tapi bagi Anita Sarawak tu terlalu melebih-lebih... cam dibuat-buat jer saat-saat sedih ngan simpati.. entah ler aku memang tak boleh terima. Kalau orang lain boleh itu cita rasa mereka. Rambut jer hitam ..walaupun sekarang ni dah ader macam-macam warna boleh pakai .. hati tetap lain-lain.

0 comments:

 
Back to top!