-->
Searching...
Monday, October 09, 2006
11:58 PM

Gossip

Gossip Kenapa orang bergosip? Soalan yang menarik..biler ditanya jawapn paling ‘common; didengar ialah ‘sajer jer suka-suka’. Tapi kenapa kita suka. Tak der benda lain ker yang lagi seronok dari bergossip nie?

Gossip nie asal dari perkataan ‘Godsibb’…yang bermaksud seseorang yang menghubungkan kita ngan Tuhan…Godfather, Godmother ..dan seangkatan dengannya..lepas tu maksud dia bertukar kepada seseorang yang rapat yang boleh jadi tempat kita bercerita hal-hal peribadi…lama-lama melalui proses evolusi cam teori 'Darwin' tu..makna gossip jadi mcm hari nie…cerita-cerita karut yang entah betul atau tidak.

Gossip adalah perkaatan Bandar..orang kampung tak guna perkataan nie. Orang kampung guna ‘mengumpat’. Dengar cam buruk benar kelakuan tu tapi lebih kurang sama ‘level’ jer dengan gossip. Makcik-makcik kat Kedai Kopi Pak Ali di Ulu Semenyih atau Segambut Dalam agaknya tak guna perkataan ‘gossip’… Eksekutif- eksekutif kat yang duduk minum kopi RM 8 segelas di ‘Starbucks’ Star Hill akan gunakan perkataaan nie. Tapi tak kisah ler kat mana..perbuatan tu mmg tak elok dan patut dijauhkan.

Kalau ia kita meluat dengan kelakuan orang lain..aper kata kita gi tegur terus..tak payahlah nak bawak mulut pulak…cerita gossip nie mcm permainan telefon karat..’sure’ korang pernah main…dari cerita yang betul..bila sampai kat hujung dah jadi tak betul…kan dah kena tanggung dosa menyebarkan berita palsu… No

0 comments:

 
Back to top!